حسن هانی‌زاده در آستانه سالگرد عملیات طوفان الاقصی در یادداشتی برای جام جم آنلاین مطرح کرد

تغییر معادلات در ۷ اکتبر   

در حقیقت عملیات طوفان الاقصی بسیاری از معادلات و سناریو‌های تعریف شده برای حذف مقاومت و عملیاتی کردن طرح صلح آبراهام را نقش بر آب ساخت. اگر  این طرح در منطقه عملیاتی می‌شد موضوع فلسطین و مقاومت اسلامی برای همیشه به حاشیه رانده می‌شد و رژیم صهیونیستی بر مقدرات ملت‌های اسلامی مسلط می‌شد.
در حقیقت عملیات طوفان الاقصی بسیاری از معادلات و سناریو‌های تعریف شده برای حذف مقاومت و عملیاتی کردن طرح صلح آبراهام را نقش بر آب ساخت. اگر  این طرح در منطقه عملیاتی می‌شد موضوع فلسطین و مقاومت اسلامی برای همیشه به حاشیه رانده می‌شد و رژیم صهیونیستی بر مقدرات ملت‌های اسلامی مسلط می‌شد.
کد خبر: ۱۴۷۵۷۶۵
نویسنده حسن هانی‌زاده | کارشناس جهان عرب

با گذشت یک سال از عملیات طوفان الاقصی و شهادت نزدیک به ۴۲ هزار تن از ساکنان این شهر اکنون این سوال کلیدی مطرح است که خروجی جنگ یکساله غزه چه تاثیری بر آینده منطقه خواهد داشت؟

 

تجزیه و تحلیل میدانی عملیات طوفان الاقصی نشان می‌دهد که غزه علیرغم آسیب‌های جدی، اکنون به نقطه تعادل هفت دهه مبارزه ملت‌های اسلامی علیه رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. در تاریخ جهان ملت‌هایی هستند که برای آزادی و کرامت خود ده‌ها سال با استعمارگران، غارتگران و تجاوزگران خارجی مبارزه کردند و سرانجام پیروز شد‌ند. ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس، الجزایر در تقابل با استعمارگران فرانسه و ویتنام در برابر آمریکا از این دست ملت‌هایی هستند که هزینه‌های گزافی پرداخت کردند. اما تسلیم نشدند.

 

غزه نیز اکنون در چنین شرایطی قرار دارد و پیروزی مردم این شهر قطعا در تغییر معادلات منطقه و فروپاشی رژیم تجاوزگر صهیونیستی نقش موثری دارد. محاصره شهر غزه و تخریب زیر ساخت‌های این شهر، کوچ اجباری ساکنان شهر توسط رژیم صهیونیستی متاسفانه در فضای سکوت جامعه جهانی و کشور‌های عرب منطقه صورت گرفت.

 

محور مقاومت به عنوان تنها پشتوانه ملت مظلوم فلسطین برغم فشار‌های منطقه‌ای و بین المللی در طول یکسال اخیر با تمام امکانات خود به یاری مردم مظلوم غزه شتافت و آسیب‌هایی جدی بر پیکره ارتش رژیم اسرائیل وارد ساخت.

 

در حقیقت عملیات طوفان الاقصی بسیاری از معادلات و سناریو‌های تعریف شده برای حذف مقاومت و عملیاتی کردن طرح صلح آبراهام را نقش بر آب ساخت. اگر  این طرح در منطقه عملیاتی می‌شد موضوع فلسطین و مقاومت اسلامی برای همیشه به حاشیه رانده می‌شد و رژیم صهیونیستی بر مقدرات ملت‌های اسلامی مسلط می‌شد. این به مفهوم اجرایی کردن استراتژی شیمون پرز، رئیس سابق رژیم صهیونیستی مبنی بر خاورمیانه جدید با مدیریت اسرائیل خواهد بود. اما عملیات طوفان الاقصی چهره حقیقی برخی رژیم‌های سازشکار عرب را آشکار کرد و شرایطی فراهم ساخت که رژیم صهیونیستی وارد چرخه تدریجی فروپاشی شود.

 

همچنانکه جنگ ۳۳ روزه حزب الله لبنان با رژیم صهیونیستی که منجر به پیروزی مقاومت اسلامی شد به افزایش محبوبیت محور مقاومت در میان ملت‌های آزاده جهان منجر شد.

 

برآیند گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در طول یکسال اخیر متحمل خسارات و تلفات سنگینی شد که در عمر ۷۶ ساله این رژیم کم سابقه بوده است. تلفات سنگین ارتش اسرائیل با دو هزار کشته و ۹ هزار زخمی و فرار ۱۵ هزار سرباز از بدنه ارتش، انهدام صد‌ها تانک و هزینه مالی یکصد میلیارد دلاری جنگ بخشی از آسیب‌های این رژیم در طول جنگ غزه است.

 

رژیم صهیونیستی برای برون رفت از بحران غزه و تغییر معادله جنگ دست به ماجراجویی علیه ایران و محور مقاومت زد. این رژیم ترور شخصیت‌های تاثیر گذار مقاومت مانند شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و شهید سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله قصد داشت تا بحران غزه را به خارج از اراضی اشغالی انتقال دهد. اما پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی در دو عملیات وعده صادق یک و دو نشان داد که ایران از توان بازدارندگی بالایی برخوردار است و بدون عبور از دروازه‌های تهران هیچ بحرانی حل نخواهد شد.

 

 اکنون رژیم صهیونیستی با شکست‌های میدانی و سیاسی دست به عملیات جنون آمیز زده وبا حمله هوایی به مردم جنوب لبنان تلاش دارد تا یک پیروزی سریع نظامی کسب کند.

 

اما بمباران مردم بی دفاع لبنان و غزه نمی‌تواند یک دستاورد نظامی برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی داشته باشد بلکه برعکس، باعث افزایش موج نفرت جهانیان نسبت به رژیم اسرائیل خواهد شد.

 

آنچه که طی روز‌های اخیر در نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی وحضور همه دولتمردان ایران وبا جمعیتی میلیونی برگزار شد یک پیام روشن برای جهان به همراه داشت. مفاد این پیام که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به جهان ارسال شد این است که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد دست به عملیاتی علیه ایران بزند با پاسخی کوبنده‌تر مواجه خواهد شد.

 

رژیم صهیونیستی پس از عملیات وعده صادق ۲ تهدید کرد که تمام شهر‌های ایران را بمباران خواهد کرد واز مردم ایران خواست تا به پناهگاه‌ها بروند. اما حضور میلیونی ملت ایران در نماز جمعه تهران و خطبه‌های کوبنده رهبر معظم انقلاب اسلامی به دو زبان فارسی و عربی اقتدار اسلامی ملی ایران را به دنیا ثابت کرد؛ لذا اکنون با گذشت یکسال از عملیات طوفان الاقصی در فضای سکوت جامعه جهانی و رژیم‌های سازشکار عرب، منطقه در آستانه یک تحول سرنوشت ساز و تاریخی قرار دارد.

 

 محور مقاومت علیرغم ترور شخصیت تاثیر گذاری مانند سید حسن نصر الله با انسجام بالا وبا اتخاذ تاکتیک‌های میدانی به تقابل خود با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.

 

روز‌های آینده قطعا روز‌های سختی خواهد بود اگر رژیم صهیونیستی بخواهد به ماجراجویی‌های خود ادامه دهد محور مقاومت با قدرت بیشتر وبا تاکتیک‌های جدیدتری زمینه فروپاشی رژیم صهیونیستی را فراهم خواهد ساخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها